PALMS BET 7SPORT BWIN

Цвета Гагарова: Спортното общество не може да осъзнае необходимостта от дигитализация

Цвета Гагарова: Спортното общество не може да осъзнае необходимостта от дигитализация
13-03-2025 05:49 | Tennis24.bg

Целият спорт да бъде събран на едно място – за тази кауза от няколко години вече работи журналистът Цвета Гагарова. В стремежа си да събере на едно място всички спортни събития в България тя решава да създаде платформата sportenkalendar.bg, където всеки да може да намери информация за състезания, тренировки и спортни лагери в цялата страна.

 

Макар да признава, че спортната общественост в България все още не е напълно приела идеята за дигитализация, вече все повече федерации, спортни клубове и общини започват да използват платформата. Повече за проекта и за ползата от него Гагарова разказа в специално интервю за Tennis24.bg:

 

- Какво представлява платформата sportenkalendar.bg?

 

- Идеята на платформата е да събере всички спортни състезания и събития на едно място – това е национална платформа за спортните събития в България. Тя дойде от работата ми като журналист – като човек, който търси интересни спортни събития, да отиде и да ги отрази. Това е доста трудно, тъй като трябва да сърфираш по всички сайтове, да звъниш на ПР-и, ако съответните федерации имат такива. Голяма част от информацията за дадените събития не се опреснява. Много пъти ми се е случвало да ходя на събитие, което е свършило или например се е преместило в друга зала, а никъде не е съобщено за това. Оттам ми дойде тази идея да има място където наистина информацията да е точна, кратка и полезна за всички, които обичат и се занимават със спорт и искат по някакъв начин да знаят какво се случва в света на спорта в България.

 

- Кога стартира проектът?

 

- През 2019 г. стартира. Около две години беше с проучвателна цел дали спортният свят има нужда от такова нещо, защото дигитализацията в България е доста трудно понятие за усвояване. Реално от 2022 г. функционира на пълни обороти. Това е място, където всяка една федерация и всяка една община си публикуват спортните календари. За целта в платформата има бутон „Добави събитие“, не е нужно да се пишат на Word, в pdf формат, в специални таблици или пък на лист дори. Виждали сме така да се пише на хартия и след това спортните календари да се публикуват на снимка. Това е единна система за спортните календари на всички организации. Ние сме екип от три жени – аз, Теодора Сотирова и Вера Тютюнджиева. Направихме една фирма и започнахме да работим усилено. Разбира се, има и още доста хора, които ни помагат, екипът постепенно се увеличи, но ядрото сме трите. Теодора и Вера са хора, които идват от бизнеса, нямат нищо общо със спорта, но аз успях по някакъв начин да ги запаля.

 

От тази година, освен спортен календар със спортни събития, добавихме нова платформа, която е и за тренировки. Вече и клубовете могат да си вкарват тренировките с треньорите, часовете и датите. Голяма част от хората, които ни се обаждат, ни казват, че са видели, че при нас има състезание в дадена зала и питат дали могат да си запишат децата да тренират в тази зала и какви клубове има там. Оттам решихме да направим и втората платформа за тренировките, която също се намира в sportenkalendar.bg. Всичко е много лесно – като влезеш, натискаш града, в който се намираш, виждаш какви състезания и тренировки има в града. Има всичко необходимо за едно дете, за да стане спортен фен, без значение дали ще започне да тренира или ще стои в залата и ще наблюдава спортистите как играят.

 

- Освен състезанията и тренировките, в платформата има информация и за спортни лагери. При тях на същия принцип ли се случват нещата?

 

- Да, спортните лагери също са на този принцип. Клубове, федерации, общини и може би тук най-вече организации, които се занимават с тях, могат да си публикуват спортните лагери тук. Това са добавки, които тази година включихме в спортния календар. Общо взето обобщаваме и затваряме системата на спорта с това всичко да е на едно място.

 

- Сама каза, че тази дигитализация е малко трудна на моменти. Как клубовете и федерациите, а и всички в спорта, приеха идеята за платформа като sportenkalendar.bg?

 

- Все още трудно я приемат. Спортната общественост е още доста далеч от това, когато им предлагаме да им дигитализираме спортните календари, т.е. да ги направим по-видими. Акцентът на една платформа е, че изкарва информацията на първо място в Гугъл. Ако си публикуваш състезанието в сайта на федерацията, на общината или във Фейсбук, само хората, които те следват, могат да разберат какво се случва. А останалите? Затова се използват готови платформи. Разликата при тях е, че се оптимизират постоянно, за да излизат напред във всяко едно търсене. Голяма част обаче все още не разбират защо е нужно да се ползва платформата. Хората, които я поддържат като нас и екипът ни, влагат основно финанси и средства в това цялата информация в нея да е видима по всяка време с различни ключови думи. Като напишеш спорт и даден град, излизаме ние и всеки може да види какво се случва в дадения град. Не излиза сайтът на федерацията, общината или организацията, а готовите платформи, защото това им е работата – да са максимално оптимизирани, да се показват по най-бързия начин и така хората да могат да влизат в тях.

 

Повечето обаче почти не знаят какво става и затова на нас ни трябва доста време, за да можем да съберем целия спорт. Всичко става стъпка по стъпка с множество срещи и обучения на хората, които разбират вече за какво става въпрос и искат да ползват платформата. Някак си спортното общество все още не може да осъзнае необходимостта, че може да си промотира дейността по този начин чрез използване на готови платформи. Смятат, че дигитализацията е да си напишеш за събитието във Фейсбук страницата.

 

- С колко федерации, клубове и общини работите вече?

 

- Около 20 федерации ни ползват, Общините са почти от цяла България – както големи, така и малки, а от 1 януари клубовете все още са малко, защото все още не знаят, че има такава платформа. Затова за тях има доста отстъпки и преференции, за да се запознаят, да се регистрират и да започнат да ползват платформата. В случая, ако ползват една такава платформа, не им е нужна нито Фейсбук страница, нито сайт на клуба.

 

- Въпреки че е трудно, постепенно все повече разширявате дейността си. Какви са перспективите за развитие на платформата в дългосрочен план?

 

- Честно казано, първата година беше най-трудно, но постепенно все повече и повече федерации започват да ползват платформата и да разбират ползите от нея, но това е постепенен процес. Ще се дигитализират, но може би им трябват още две години. Това е базисно ниво на дигитализация. Ние не правим висш пилотаж, а минимална дигитализация само на спортните им календари. Платформата ни е толкова опростена, за да може да е лесно и на едните, които си въвеждат календарите, и на другите, които търсят и искат да разберат какви състезания и тренировки има в техния град. На запад се ползват много по-сериозни платформи, а ние ги запознаваме само с първата стъпка, както се казва.

- Имаш ли желание да направите и втората стъпка след време и оптимист ли си, че може да се случи?

 

- Зависи от спортното общество до каква степен иска да стигне и да се развива. Всичко тръгва от тях. Надяваме се наистина да се развиваме, защото сме хора, които обичаме спорта. Правим неща в него с цел да му помагаме и от останалите се иска да имат желание да се развиват.

 

- Виждаш ли обаче това желание от спортната общественост?

 

- И като журналист, и като разработчик на спортни платформи, мисля, че е 50/50. Има федерации и клубове, които имат желание да се развиват, както и такива, които не искат да работят върху популяризирането на тренировките им и на това да си продават продукта, защото спортът е един продукт реално погледнато. На същият принцип е и да продаваш краставици и домати – колкото ти е по-добър продуктът и го изнесеш на различни пазари, толкова повече ще го продаваш. Същото е и в спорта. Ако искаш да имаш масовост, деца в клубовете, състезанията, които организираш, да имат посещаемост и все повече и повече фенове, трябва да си инициативен, от теб зависи. Ако го правиш и влагаш в тази посока, всичко ще има положителен ефект, но ако си интертен, въобще няма да се случат нещата.

 

- Ти лично как намираш време и енергия за всичко това, защото освен по платформата, продължаваш активно да работиш като журналист, занимаваш се и с много други дейности?

 

- Човек има ли желание, винаги намира време. За мен тази платформа е като вид кауза – начин, по който помагам на спорта, близо съм до него и виждам ползите от това. Ако не ги виждам, никога нямаше да го правя. За мен това е начин, по който ги обучавам и ми доставя страхотно удоволствие да карам хората в спорта да се развиват. Тогава не усещаш, че нещо ти е работа или че нямаш време. Успявам да го съчетавам с телевизията, в която работя и не изпитвам трудности в това. Аз съм човек, който обича да е ангажиран с много неща. Не обичам да стоя да си почивам пред телевизора. За мен думата уморена не съществува. Ще съм уморена, като се пенсионирам, даже се съмнявам, че и тогава ще съм, доколкото се познавам. Уморен може да каже, че е земеделец, който по цял ден работи физически труд и се уморява, но той също, ако има желание да постигне нещо, никога няма да каже, че е такъв. Платформата е нещо, което съм измислила, проектирала съм, събрала съм екип и го имам като нещо лично мое. За собствения си продукт и за каузата, в която виждам развитие, няма как да съм уморена. Аз имам енергия и за още да работя.

 

Не са много хората, които са така, но ако са 10% от спортното общество, пак е нещо. Ние, журналистите, не можем да обхванем всичко в спорта. Особено в телевизията се обхващат определени спортове с рейтинг, които са гледаеми, а другите някак остават в сянка. В медиите е така, алтернативата е sportenkalendar.bg. Радвам се, че чрез него срещнах много хора, които не съм ги познавала преди. Сред тях има много трудолюбиви такива в спортовете, които не са толкова тиражирани по медиите.

 

 

- Какъв призив би отправила към спортната общественост, за да започне все повече да използва готовите платформи?

 

- Призовавам всички да влизат в sportenkalendar.bg, да си търсят събитието, а ако имат някакви неща да ни питат, могат да го направят, за да вървим към Европа и да ползваме продуктите на съвремието, а не на миналото. Там всичко е дигитализирано, трябва да се възползваме. Това улеснява административната работа в дадената организация, става по-лесно и по-бързо. Като ползвате готовите платформи, ще имате повече време за другите неща в организацията. Колкото повече готови платформи се ползват, толкова повече пестите време. Това трябва да го разберат спортните организации. Вместо да пишеш програмите във файлове и таблици и нон-стоп да си на телефона, за да те питат кога са тренировките и мачовете, това може да се спести с използването на готовите платформи като sportenkalendar.bg, която е единствената спортна такава в момента на пазара. Повечето са по-специализирани към дадени федерации за определени резултати и съдийски наряди. Това обаче е платформата за хората, за да може всеки, като напише спорт и населеното си място, да разбере, че в залата до него например има някакво спортно събитие. В малките градове например има много млади хора, които наистина се интересуват какво се случва около тях в областта на спорта. Това е лесната платформа за всеки от цяла България – да намери спорта на едно място.

 

Мобилната версия на Tennis24.bg (m.tennis24.bg) може да видите ТУК!

Последни новини
Григор Димитров взе само два гейма на Алкарас
Григор Димитров заяви участие в Монте Карло
Магдалена Малеева обяви състава за Били Джийн Кинг къп
Григор и Алкарас изнесоха тенис спектакъл при последния им сблъсък (видео)
Григор и Алкарас откриват програмата на вечерната сесия
Медведев заслужи място на четвъртфиналите
Руне спря серията на Циципас след най-силния си двубой за сезона
Нестеров остана на победа от основната схема
Григор Димитров ще бъде сред звездите на турнира в Женева
Григор Димитров е на прага на Топ 10 в история по победи в Мастърс сериите