Соя и соеви продукти – храна за шампиони

Соя и соеви продукти – храна за шампиони
11-06-2019 17:03 | Tennis24.bg

Соя и соеви продукти – храната, която е препоръчително да включите в менюто си. От полезните качества на соята и соевите продукти непременно трябва да се възползват фитнес феновете, бременните жени и хората, подложени на непрекъснат стрес.
 
Соята е бобово растение, чиито семена са богати на растителен протеин, който може да замести месото в диетичния режим. Азиатците отдавна са запознати със здравословните й качества тя заема централно място в менюто им. На Запад се осъзнават далеч по-късно, но соята и соевите продукти вече

Хранителни качества на соята

Соята е богат източник на протеини, омега-3 мастни киселини, целулоза, изофлавони и фито-естрогени, които имат много витамини (B6, B9, B12, H) и минерали. Заради незамените аминокиселини, които съдържа, сравняват соята с животинските протеини.

В същото време е богата на лесноусвоими растителни мазнини и сравнително бедна на въглехидрати.Високата й хранителна стойност прави соята задължителна част от менюто на активните спортисти, бременните жени и хората, подложени на непрекъснат стрес.

Здравословни качества на соята

Изофлавоните, които се съдържат в соята, намаляват риска от сърдечносъдови и ракови заболявания. Те са вещества, подобни на женските естрогени, и играят ролята на природна хормонална терапия. Преди няколко години в соевите кълнове е открита и противотуморната съставка “генистеин”.

Учените правят връзка също между ниската заболеваемост от рак на гърдата, на простатата и на ендокринните жлези в Япония и Китай, и високата консумация на соя и соеви продукти в тези страни.

Фитоестрогените, съдържащи се в соята, имат още една важна здравословна функция – да увеличават плътността на костите, като по този начин намаляват риска от остеопороза. Освен това соята намалява нивото на “лошия” холестерол в кръвта и така предпазва от атеросклероза и други сърдечносъдови болести.

Соя и соеви продукти в диетата

Соята и соевите продукти са честа съставка в диетите за отслабване, защото са нискокалорични и засищащи. Богатото съдържание на целулоза стимулира храносмилането. Активно спортуващите имат нужда от повече протеини и витамини, затова соята е точно за тях. Благодарение на витамините B6, B9, B12 и H, както и съдържанието на минерали, соята е незаменим фитнес помощник.

Витамин В6 подобрява мускулния метаболизъм и участва в белтъчната обмяна. Витамин В9 има добър ефект върху обмяната на аминокиселините и нуклеиновите киселини. Витамин В12 участва пряко в белтъчния синтез. Витамин Н стимулира растежа на мускулните клетки и участва в разграждането на въглехидратите и мазнините.

Соеви продукти
Соеви кълнове - те са много нискокалорични, подсилват имунната система и се борят срещу стреса. Богати са на омега-3 мастни киселини, протеини, минерали (предимно калций и желязо) и витамини (А, С, В1 и В2).

Едамам - непреработени соеви зърна “в” или “извън” шушулката. Идеална закуска между храненията, в салати или в задушени ястия.

Соево мляко – за да има качествата на млечните продукти, избирайте соево мляко, обогатено с калций или витамин D.

Тофу (соево сирене) – предлага се с различни текстури - от меко до твърдо и дъвчащо. То няма вкус и приема аромата на храната, с която го съчетаете.

Източник: https://dieti.rozali.com

_____
 

Абонирайте се за канала на спортното предаване СТУДИО СПРИНТ в YouTube


 

Мобилната версия на Tennis24.bg (m.tennis24.bg) може да видите ТУК!

Последни новини
Рубльов излезе от карантината и ще играе на турнира на Тийм
Томова с пета поредна победа в Белград
Франко Давин е дал положителна проба за коронавирус
Медведев обяви къде ще се завърне на корта
 Давид Ферер се завръща, ще тренира топ играч
Евтимова счупи каръка в САЩ
Станаха ясни шампионите на Reduta Open 2020
Надал се надява опитът да му помогне при подновяването на сезона
Доминик Тийм разкри на кой турнир ще се завърне на корта
След втората операция: Федерер се възстановява по план